28. Solenergi del 1 - Är det lönsamt?

Innan vi börjar, så kan du kasta ett getöga på min produktion live just nu. Ja, det är en fördel om du går in dagtid, annars är det inte så spännande.

Genom att klicka på följande länk kommer du direkt till molntjänsten för min växelriktare: Lannahills 1 

Coolt va??

Priset på elektricitet är dyrare än någonsin, och det föreligger en stor risk att vi i vinter kommer att få se nya rekord. 

Varför? Det hela beror till stor del på följande:

1Putin stryper gasen till Europa, och elektrisk värme efterfrågas istället i allt större omfattning. Då Sverige är en av Europas största exportörer av elektricitet, har detta enorm påverkan på marknadspriset.

2) Sverige har stängt ned en stor del av den energiförsörjning som är stabil och enkel att planera (kärnkraft).

3) Vindkraften ger mycket energi när det blåser. Men det måste finnas effekt även när det är vindstilla. Elnätet är för klent för att överföra planerbar norrländsk vattenkraft i tillräckliga mängder till södra Sverige när det är vindstilla.

4) Temperaturen. Än så länge är det varmt. Blir det en vargavinter, med temperaturer på minus 30 grader, kommer efterfrågan på elektrisk energi i Europa bli enorm. Och priset detsamma.

Inträffar samtliga ovanstående, vilket iofs är det värsta tänkbara scenariot, tror de lärde att energipriserna kan stiga med uppåt 10 gånger jämfört mot förra årets högsta pris.

Själv hade jag en elräkning för december förra året på 7 000 kr.

Så en prognos på upp mot 70 000 kr? Var ska jag hitta dessa pengar? Ska jag nödgas sälja av munspelssamlingen?

De lärde tror även att vi i Sverige inte kommer ur denna energikris i närtid, inte på 8-10 år, då kraftledningarnas överföringskapacitet är för liten för att leverera vattenkraft billigt till Skåne. Sådant tar tid att bygga ut. Vindkraft är retligt nog beroende av att det blåser, vilket det inte alltid gör. Och ny kärnkraft, ja det tar minst tio år att bygga.

Så du som har investerat i solel (och bor i elområde 3 eller 4) kan med andra ord glädjas. Din investering kommer betala av sig mycket fortare än de tio år som prognosen kanske var. Och med en garanti på 25 år, och en beräknad livslängd på systemet på kanske 30-35 år, så kommer du gräva guld ganska snabbt.

1 juli i år ändrades äntligen reglerna, så att du inte straffas om du investerar för mer solkraft än vad du gör av med. Här kan du läsa om förändringen i ellagen. Man behöver inte längre köpa mer el än man säljer, för att få klassas som mikroproducent. 

Med andra ord fyll taket, så blir investeringen mer lönsam (din kostnad per producerad kWh blir lägre, då många kostnader är fasta kostnader). Den statliga subvention på 60-öre extra per såld kWh får du automatiskt på kommande deklaration. Elbolaget rapporterar in detta. Du kan dock aldrig få bidrag för fler sålda kWh än du har köpt själv. Men du får ju fortfarande betalt enligt spotpris för överskjutande mängd.

Och du som inte ännu har investerat i detta men är sugen, läs vidare.

Mina råd, jag som själv investerat i detta och nu haft systemet i drift snart ett halvår, är följande:

1) Om du satsar på solel, fyll så mycket av den yta du har på taken i öst-, väst- och sydlig riktning. En stor del av kostnaden är fasta kostnader, dvs att starta upp, montera byggställningar samt den dyrbara växelriktaren mm. Snåla inte med paneler, din kostnad för varje installerad kWh minskar ju större du bygger.

2) Köp inte batteri för lönsamhetens skull. Det är nämligen inte lönsamt, eller har åtminstone inte varit det hittills. Du kan visserligen trixa med batteriet genom att både ladda billigt och sälja dyrt, men alla experter som räknat på detta är överens om att det inte har lönat sig trots kraftiga subventioner (50%). Du får helt enkelt så bra betalt om du säljer strömmen direkt istället för att lagra den. Dessutom är det inte gratis med batterier. Förutom att de är svindyra i inköp, har de en viss livslängd (antal laddcykler), och detta gör att driftskostnaden för ett batteri allt som oftast överstiger vinsten du gör. Du behöver dessutom ha en dyrare växelriktare som är förberedd för batteri. 

Det finns visserligen de, som köper el billigt på natten, och säljer dyrt dagtid vid pristoppar, vilka lyckas få det hela lönsamt. Och visst, med dagens extrema prisskillnader under dygnet kanske du får ihop kalkylen. Men räkna med att det blir en hel del egen teknisk handpåläggning, för att att eventuellt få det till en pengamaskin. 

Här kan du läsa mer om batterilönsamhet: https://hemsol.se/solceller/solcellsbatteri/lonsamhet/

3) Köp inte det allra billigaste av de offerter du får in. Är det otroligt billigt, är det också insnålat på något. Du vill att det ska installeras seriöst och hålla i flera årtionden. Det finns massor med skräckexempel på nätet om du vill googla på dåliga installationer. Bättre att lyssna runt bland vänner och bekanta och kolla vilka som blivit nöjda, och seriöst bemötta. För just nu kokar det av återförsäljare.

4) Tro inte att systemet fungerar om det blir strömavbrott även fast solen skiner. Det gör det normalt inte. Detta då växelriktaren behöver nätspänning för att fungera. Vill du ha detta så kallas det ö-drift, och kostar multum, dvs betydligt mer än en standardinstallation. Det finns dock nya växelriktare, tex Fronius GEN24 Plus, som tillåter mindre effektuttag av nödström genom en särskild kontakt på växelriktaren (ett par kW) vid strömavbrott. 

5) Se till att installationen inkluderar en smart meter. Då kan du via en app hålla koll på hur mycket solel du använder respektive säljer. Du ser även husets exakta strömförbrukning live. Många köper inte detta, men har du det minsta intresse för teknik eller ekonomi, och vill följa din energiförbrukning är detta a och o. Faktiskt väldigt kul att titta när pengar tillverkas. Blir nästan lite beroendeframkallande att hela tiden gå in i appen och kolla.

6) Du behöver ringa ditt elbolag när installationen är klar, och fråga vad du får för ersättning. Alla får minst spotpriset om du hör av dig, men ofta kan du få 5-10 öre extra. Ringer du INTE, får du ett automatiskt anvisningsavtal, vilket alltid är dåligt. Priset kan då ligga under det aktuella spotpriset. 

De allra flesta elbolag kräver även att du köper el från dem, om de skall köpa el av dig.

7) Du kommer som sagt fortfarande behöva köpa el. Solen lyser inte på nätterna. Detta kan ett batteri hjälpa dig med, men som jag skrivit tidigare, det är mer lönsamt att sälja ditt överskott direkt och köpa strömmen på natten. Har du ett timprisavtal kan du köpa ström väldigt billigt nattetid. Det är till och med så att det ofta är smartare att ladda en elbil nattetid med köpström, än att ladda med solel dagtid. Din solel vill du sälja på dagen när strömmen är dyr.

Ett batteri kan dock aldrig lösa problemet vintertid, här kommer du behöva köpa el även dagtid. Så se till att spara de slantar som du får utbetalt sommartid. Det kan bli många tusenlappar du går plus från mars till september. Själv har jag hittills (sedan starten i april) fått 5 500 kr utbetalt (se bild nedanför detta stycke). Detta är alltså efter att kostnaden för min köpeström dragits av. Jag har alltså inte betalt en enda elräkning sen starten. I min Eon-app kan jag se att min köpta elförbrukning minskat med ca 50 procent jämfört med samma period förra året.

8) Nu kom jag på en sak till. Optimerare. Köp inte det heller om du inte har väldigt speciellt tak, eller stora skuggproblem. Alla solpaneler har idag inbyggda dioder som kopplar bort delar av panelen om den blir skuggad, så inte hela slingan stryps. Visst fungerar optimerare, men det blir en relativt dyr merkostnad då dessa sitter på varje panel, och de lärde har också räknat ut att optimeringen inte genererar mer intäkter i förhållandet till merkostnaden. Dessutom vill man ha så lite saker som möjligt som kan gå sönder, då anläggningen skall leva i minst tre decennier.

Okej.

Lite eftertänksamhet. Blir mycket info här. Passa på och drick ett glas vatten.

Hur kan jag då, som nyligen hjärnopererad lekman, veta allt detta? Jo, jag har under min sjukskrivning läst igenom och kritiskt källgranska hela internet åt dig. Bra va? Snacka om att du kommer spara tid.

Litar du ändå inte på mitt omdöme så kan du själv kolla in följande bra sidor:

Hemsol en bra och seriös sida, med mycket matnyttigt samt Bengts Villablogg, en bra sida av en professor i energiteknik. 

Och missa framförallt inte Villaägarnas intervju med Jan Blomgren, professor i kärnfysik. Jag satt som klistrad när han under en timme på ett lättbegripligt och spännande sätt berättar om vilka otroliga utmaningar Sveriges framtida energiförsörjning står inför. Lyssnar man på honom förstår man varför krisen kommer bli långvarig. Intervju med Jan Blomgren

Nåväl.

Vad har jag själv då valt, efter alla timmars studier? Jo, mitt eget val blev tillslut följande:

54 paneler av märket Q-Cells, modell Q.PEAK DUO BLK ML-G9+ 380W. Dessa är utvecklade i Tyskland, men producerade i Sydkorea. Billigare än LG och REC, men dyrare än de kinesiska. 25 års garanti.

Jag valde en lokal installatör med gott rykte i branschen, Solkraft i Viby, vilken även flera på gatan valt.

Mina 54 paneler ger en teoretisk maxeffekt (kWp) på 20,52 kW. Detta kommer jag dock inte uppnå då 38 paneler sitter på bostadshuset i sydost, och 16 på garaget i sydväst. Genom att panelerna sitter i olika väderstreck får jag en lägre toppeffekt, men däremot solenergi under lägre tid. 

För min del är det bra, för då klarar jag detta på min befintliga säkring, 20A. Hade allt suttit åt samma håll hade jag behövt ta en kostnad för att säkra upp till 25A. Säkringsstorleken styr dock bara hur mycket ström du kan exportera och importera. Du kan fortfarande nyttja mer för egen förbrukning. För min del, när solen står i bästa läge får jag en maxeffekt på systemet på ca 17kW. Av detta begränsar min 20A huvudsäkring exporten till 14kW. Men jag kan ändå använda de sista 3 kW till huset och poolen.

 

Som växelriktare valde jag Fronius Symo 20 kW. Jag valde inte en hybridväxelriktare, vilket man kan välja. Då är den förberedd för batteri. Men såklart dyrare, och därför gick den bort. Hela idéen med solpaneler är ju att du skall spara ned på din elräkning, och få en låg elproduktionskostnad. Då får du inte investera i massa onödigt lull lull även om du frestas av stora subventioner.

Den beräknade produktionen för mitt solkraftverk är 20 000 kWh per år. Varför denna kapacitet? Jo, huset förbrukar ca 13 000 kWh, och jag vill ha lite marginal för pool och framtida elbilar. Dessutom var det lika bra att fylla den plats på taket som fanns tillgänglig i gynnsamt läge.

Totalt landade kalaset efter 15 procent grönt avdrag på 250 000 kr. Det hela beställdes i januari 2022, och monterades och startades i april samma år.

Räknat på ett elpris på 50 öre/kWh så skulle jag minska kostnaden med 6000 kr per år på min köpta el, samt sälja el för ca 18 000 kr per år. Total besparing alltså 24 000 kr/år. Då skulle det ta 11 år att betala av investeringen. 

Elpriset har dock stigit rejält sedan denna kalkyl gjordes, så 25 000 kr är redan nu, efter 5 månaders drift intjänade (besparing + försäljning). Då har jag inte ens räknat in skattesubventionen på 60 öre per såld kWh. Då blir det 4500 kr till i kassan. Här är det min köpta el, som kommer styra vad subventionen blir, eftersom jag kommer sälja mycket mera. Har hittills köpt 7500 kWh (0,60*7500=4500).

Så efter 5 månader har systemet givit 29 500 kr tillbaka.

En kul grej med Fronius system är att man kan dela ut en länk där besökare kan se live vad produktionen är samt vad jag tjänat in hittills. Du behöver inte oroa dig för att klicka fel på något, så det blir kortslutning och mitt garage brinner ned. I detta gästläge går inga ändringar att göra. Men gå in dagtid när solen skiner, annars är det inte så spännande att följa.

Här kan du se min produktion live: Lannahills 1

Lycka till med din investering!






Kommentarer

  1. Bra investering. Och bra redovisning om din anläggning. Har du uppvärmning av varmvattenberedaren från bergvärmepump? Då kan du ställa om tiden för uppvärmning så det sker på dagtid så sparar du ytterligare kWh. Vattnet räcker säkert till, såvida ni inte tar extra mycket v.v. på mornarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Då strömmen är så extremt dyr är det dock bättre att sälja energin för 4-6 kr/kWh på dagen, och köpa tillbaka strömmen till varmvattnet fö 0,15 kr/kWh på natten… förutsatt att du har ett timprisavtal. 🙂

      Radera
    2. Timprisavtal är inget för mig. Orkar inte planera efter tid.

      Radera
  2. Fråga.
    Min installation kommer om ca 10veckor och vi kommer att ha 38st paneler 400w st.
    Jag får egentligen plats med 12st till men blir avrådd fr säljaren då produktionen då blir för hög säger dem i jämförelse med min årliga konsumtion om jag ska ha tillbaka skattereduktionen på .60 öre /kWh .
    Stämmer detta?
    Är det värt att köpa panelerna ändå för att sälja mer el?

    Den produktion som uppskattas produceras är ca 13800kwh /år och min årliga förbrukning i dagsläget är ca 17500.

    Vad säger du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1 juli i år ändrades äntligen reglerna, så att du inte straffas om du investerar för mer solkraft än vad du gör av med. Här kan du läsa om förändringen i ellagen. Man behöver inte längre köpa mer el än man säljer, för att få klassas som mikroproducent. Med andra ord fyll taket, så blir investeringen mer lönsam (din kostnad per producerad kWh blir lägre, då många kostnader är fasta kostnader). Den statliga subvention på 60-öre extra per såld kWh får du automatiskt på kommande deklaration. Elbolaget rapporterar in detta. Du kan aldrig få bidrag för fler sålda kWh än du har köpt själv. Men du får ju fortfarande betalt enligt spotpris för överskjutande mängd. // Johannes

      Radera
  3. Hej har en smartmeter till min anläggning typ samma som du, men får den inte att funka, hur är din synkad till anläggningen, var lägger jag in denna. Tack för intressant läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, min mätare sitter i elskåpet efter huvudsäkringarna på inkommande el. Men låt en elektriker fixa detta, de vet hur. Sedan pratar den trådlöst eller via nätverkskabel med din växelriktare och husets övriga nätverk.

      Radera
  4. Tack Johannes för all information, och bra länkar. Mycket värdefullt för mig som är på gång att investera.

    SvaraRadera
  5. Stort tack för alla de här informationerna, det var en stor hjälp och framför allt att förstå hur det ser ut med batterisystemet. Finns tyvärr väldigt många olika åsikter på detta, så bra att få lite mer information kring bakgrunden. Håller med att det blir att långvarigt problem och inte alls bara på den kommande vintern. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittade hit! 👍

      Radera

Skicka en kommentar