31. Solenergi del 2 - Vad gav första året?

Ja, likt rubriken antyder har det gått precis ett år sedan solenergianläggningen startades. Hur har det då gått?

Flertalet äro de, som stannat till vid vårt hus och spanat på panelerna och ställt lite frågor. Vi byggde en relativt stor anläggning, och det går knappt att passera huset utan att lägga märke till den. Ändå tycker jag det blev helt estetiskt ok.

Lönsamheten för solpaneler delas upp i tre delar:

1) Hur mycket du sparat. Alltså ej behövt betala, då du använt din egen solenergi för el du annars behövt köpa.

2) Hur mycket energi du sålt. Dvs när panelerna ger mer energi än du förbrukar så säljs det ut på nätet, och det blir troligen dina närmaste grannar som använder din producerade ström.

3) Skatteavdraget du får för att du avlastar elnätet genom att sälja ditt överskott.

1 + 2 +3 = din totala förtjänst.

Att få fram ovanstående data går lite olika lätt beroende på anläggning och system. Ett sätt är att studera din elräkning, och jämföra med året innan.

Ett annat sätt är att låta din växelriktare och smartmeter räkna ut detta. Men då behöver du mata in de medeltimpriser du köpt och sålt för i efterhand varje månad. Dessa ser du på din elräkning, och kan åtminstone inte med mitt system hämtas automatiskt. Men gör du så, får du med Fronius som jag använder, en lättförståelig grafisk bild av din förtjänst.

Så, resultatet:

Total producerad solenergi första året blev 20 290 kWh. Detta är bättre än kalkylen i offerten, vilken sa 19 200 kWh. Min installerade (max)effekt kWp är 20,5 kW.

1)  Jag har använt 5 070 kWh solenergi (till huset och poolen). Detta är alltså det jag har sparat. Räknar man om det till pengar är besparingen värd 11 979 kr.

2) Jag har sålt 15 220 kWh till Eon för spotpris +10 öre vilket inbringande 27 378 kr.

3) Utöver detta får man göra ett skatteavdrag (sker automatiskt på deklarationen) på 60 öre per såld kilowattimme. Det är dock ett tak, så du får inte dra av fler sålda kilowattimmar är vad du köpt under samma period. För min del, som sålt mycket mer än jag köpt, begränsas beloppet att få tillbaka av min köpta el (9 940 kWh). Beloppet blir således 5 964 kr.

Den totala förtjänsten blev 45 321kr.

Det betyder att investeringskostnaden på 250 000 kr kommer vara betald redan om 5,5 år, om priserna på energi är desamma.

Hur kommande år blir vet ingen, men det ser lovande ut. Vill du kolla in min anläggning live, kan du göra det här.

Nedan, förra årets bästa dag 5:e Juni gav 150 kWh! 

Även en detaljerad bild av hur priserna för köp respektive försäljning av el förhållit sig. På grund av moms, elöverföring och energiskatt, blir priset för att köpa el alltid dyrare än det du får betalt när du säljer.. vilket i slutändan betyder att det bästa är att försöka maximera sin egen användning av solenergin. Så du slipper köpa. Det är mest lönsamt.






Kommentarer

  1. Det är en bra investering, speciellt om man har pengar över och slipper låna. Med stigande räntor så får man väl räkna på några år till ifall man lånat till hela projektet.

    SvaraRadera
  2. Skulle man kunna få din excelkalkyl?
    Mvh
    Johan Melin
    Johanmelin80(snabel-a)gmail.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar