30. Idag är det två år sedan.

 Det börjar kännas länge sedan. Men minnena är fortfarande extremt starka.

4:e januari 2021 började helvetet. 

Exakt 2 år sedan. Jag fick beskedet hemma kl 16 och blev inlagd akut samma kväll. Operation två dagar senare.

Hur är då summeringen efter två år?

1. Pulsljudet i örat
Kvar. Möjligen något svagare, men ändå påtagligt. Väldigt känslig för störande ljud.

2. Förmågan att lyssna och ta in flera saker samtidigt
Betydligt sämre. 

3. Minnet
Stora minnesluckor från hösten 2020. Nu svårt att komma ihåg mer än två saker i huvudet när jag ska handla. Annars ganska ok.

4. Synen
Sämre. Ser sämre och ljuskänslig. Ser dåligt i dunkel belysning.

5. Stresskänslighet
Betydligt sämre. Stubinen har blivit kortare till att det hettar.

6. Arbete
Klarar arbeta heltid, mycket tack vare möjligheten till delvis hemarbete där jag kan sitta i tystnad och arbeta.

7. Fiolspel, piano och musik
Som vanligt.

8. Övrigt
Upplever att jag har svårt att formulera och hitta ord emellanåt. Det hade jag inte tidigare. Möjligen en biverkan från att tumören satt i talcentrum.

9. Humor
Bättre än innan. 😅 

Jag har läst väldigt mycket om hjärntumörer, och ju mer jag läser, desto mer förstår jag att jag haft en oerhörd tur. Det är jag fortfarande väldigt tacksam över. 

Vill med detta önska alla läsare ett Gott Nytt År 2023!


Kommentarer

  1. Fantastiskt att det gått så bra. Du är stark. Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Tack! Tack för din beskrivning om hur livet kan te sig efter ett besked om en hjärntumör. Idag är det lördag och på onsdag opererar jag mitt menigiom. Det är stor som en valnöt och sitter precis intill lillhjärnan. Operationen, en beräknad 15 timmar lång, riskerar att göra mig döv på ena örat, ansiktsförlamad till hälften och hjärntrött, men jag väljer livet, vad har jag annars att välja på? Tack ännu en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar dig stort lycka till, och hoppas allt går bra.

      Radera
  3. Januari -21 upptäcktes mitt meningiom bakom ögat. Av en händelse upptäcker jag då din blogg där jag kunde följa ditt händelseförlopp. Du visade där mod och styrka och det gav avtryck på mig. Du kan inte ana vad det har hjälpt mig i min process, TACK!
    För fyra månader sedan opererades jag och nu ser jag med tillförsikt framåt. Var en lyckad operation och idag mår jag bra 🤗

    Har länge tänkt skriva och TACKA så ödmjukast för det du gett mig.
    Mvh
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för snälla ord. Glad så fort jag kunnat hjälpa någon litegrann med hopp, lugn och humor.
      Önskar dig fortsatt god rehabilitering.

      Radera

Skicka en kommentar